De volgende spelregels en richtlijnen zijn opgesteld om misverstanden te voorkomen en problemen op dezelfde wijze voor iedereen af te handelen.
Aanmelding
a. Het aanmelden van cursisten kan alleen geschieden door invulling en ondertekening van een aanmeldingsformulier. Bij minderjarige leerlingen dient het aanmeldingsformulier te worden ondertekend door ouders of voogd. Het aanmeldingsformulier dient te worden opgestuurd naar postbus 1268, 6460 BG in Kerkrade of afgegeven te worden op de administratie in werkplaats K, Elbereveldstraat 105 te Kerkrade.
b. Door ondertekening van het aanmeldingsformulier verbindt men zich in de regel tot wederopzegging. Vanaf mei 2012 moet men zich weer opnieuw aanmelden voor een nieuw cursusjaar. Het abonnementsysteem is i.v.m. een wetswijziging vervallen.
c. Er wordt voor een aanmelding van een halve cursus (15 lessen) of korte cursus (bv. 10 lessen) andere tarieven gehanteerd. Kijk voor actuele tarieven op onze tarievenlijst of op onze site www.vaparkstad.nl. Verder vervalt dat twee halve cursussen berekend wordt als een hele cursus. Eventueel omzetten van een 1/2 naar een hele cursus voor 1 december aangeven.
d. Aansluitend op een 1/2 cursus kan men een aantal lessen bijkopen. Dit kan d.m.v. een leskaart. S.v.p. aanvragen via de administratie of conciërge.
e. Tussentijdse aanmelding is mogelijk in overleg met de administratie. Dit hangt samen met eventuele vrije plaatsen op een cursus.
f. Door ondertekening van het aanmeldingsformulier geeft de cursist, of diens vertegenwoordiger, toestemming tot gebruik door de Vrije Akademie Parkstad, ten behoeve van public relations-activiteiten, van tijdens lessen of evenementen gemaakte foto en/of video-opnames.
Afmelding
a. Afmelden binnen het lopende cursusseizoen is niet mogelijk. In principe blijft lesgeld verschuldigd over het hele cursusjaar. Tussentijdse afmelding via een brief of email is slechts mogelijk bij langdurige ziekte of bij verhuizing naar een woonplaats buiten een straal van 15 km van de cursusplaats. De afmelding dient altijd schriftelijk te geschieden één volle kalendermaand voor ingangsdatum met een duidelijke omschrijving van de redenen.
b. Het annuleren van uw inschrijving is mogelijk tot twee weken voor aanvang van de cursus. Alleen volgens bovengenoemde voorwaarden is een teruggave van het cursusgeld mogelijk.
Ziekte/lesverzuim/lesuitval
a. Tijdens de reguliere schoolvakanties zijn er geen lessen.
b. Bij ziekte van een docent zullen in het algemeen de lessen 1 week uitvallen. Hiervan wordt u telefonisch of per email op de hoogte gebracht. Het uitvallen of verzuimen van lessen, geeft géén recht op lesgeldrestitutie. Indien de lessen door ziekte van een docent langdurig uitvallen, wordt er voor een vervanger gezorgd of wordt er een regeling getroffen. c. Indien fysiek onderwijs niet mogelijk is door overmacht of overheidsmaatregelen zal de Vrije Akademie er alles aan doen om de niet gegeven lessen in te halen binnen het cursusjaar. Indien dit niet mogelijk is vervallen deze inhaallessen en is restitutie niet mogelijk.
Lesgelden
a. De lesgeldtarieven hangen samen met kosten van de geboden cursussen. Helaas moet er vanaf september 2011 btw gerekend worden voor de cursusgelden voor volwassenen. ( Kunstonderwijs voor mensen onder 21 jaar is btw-vrij). Deze btw moet worden afgedragen aan de overheid. De gemeenten Kerkrade en Landgraaf subsidiëren de Vrije Akademie en daardoor is het mogelijk om het cursusaanbod laagdrempelig aan te bieden. Nadere informatie over de lesgeldtarieven kunt u verkrijgen via de directeur.
b. De lesgeldbetaling kan op twee manieren gebeuren:
1. Ineens na ontvangst van een factuur. De factuur ontvangt u na aanvang van de cursus en dient binnen 30 dagen volledig te worden betaald.
2. In termijnen (alleen voor bedragen groter dan € 200) via automatische incasso. De termijnen worden in de maanden dat u les volgt afgeschreven van u bankrekening. De door de banken vastgestelde regels voor automatische incasso’s zijn van toepassing.
c. Voor minimuminkomens zijn er mogelijkheden om via de sociale dienst van uw woongemeente een tegemoetkoming in het lesgeld te ontvangen. De sociale dienst van de gemeente kan hierover nadere informatie verstrekken.
d. Bij het niet (tijdig) nakomen van de financiële verplichtingen behoudt de Vrije Akademie Parkstad het recht de cursist van de cursus te verwijderen en de invordering van het lesgeld door te geven aan een deurwaarderskantoor. De kosten van invordering komen in dit geval geheel voor rekening van de betalingsplichtige. Tevens behoudt de Vrije Akademie het recht deelnemers aan een activiteit te verwijderen van de cursus/activiteit als de deelnemer zich niet aan de gedragscode van de Vrije Akademie houdt. Deze is te vinden op de website of op te vragen via de administratie. Verwijdering (om welke reden dan ook) geeft geen recht op lesgeldrestitutie.
Kortingsregeling FSI
-Bij inlevering van de FSI-reductiekaart (DSM) vóór 1 oktober van het lopende cursusjaar geniet u een korting van maximaal € 20,-.
Lessen
De langdurige cursussen bestaan uit 30 bijeenkomsten. De afspraak met de docent is dat hij van deze 30 bijeenkomsten minimaal 28 lessen aanwezig is. De docent overlegt met zijn groep cursisten wanneer hij eventueel afwezig is en de cursisten zelfstandig kunnen werken in het lokaal.
Materialen
Het is mogelijk om de materialen, die u bij de cursus nodig heeft te kopen via materiaalkaarten van de Vrije Akademie. De materiaalkaarten koopt u via de conciërge. De Vrije Akademie heeft de meeste basismaterialen op voorraad. De materialen die de cursist nodig heeft om de cursus te volgen en werkstukken te maken, worden door de cursist zelf elders aangeschaft of gekocht bij de Vrije Akademie.
Aanvulling Algemene Bepalingen Vrije Akademie Parkstad
April 2016
Algemeen
Postadres: Vrije Akademie Parkstad, Postbus 1268, 6460 BG in Kerkrade
Telnr: 045-737 03 02
Email: info@vaparkstad.nl
Website: www.vaparkstad.nl
IBAN: NL35RABO 115866604
Leidinggevende: directeur, Natalie Savelsbergh
Administratie: Ellen Janssen
De administratie en het kantoor van de leidinggevende is gevestigd op Spekhofstraat 15 te Kerkrade. De administratie is telefonisch te bereiken op dinsdag- tm donderdagmiddag van 13.00 tot 17.00 en vrijdag van 9.00u tot 17.00 of via email info@vaparkstad.nl
Aanmelding
- Het aanmelden van cursisten kan alleen geschieden door invulling en ondertekening van een aanmeldingsformulier. Bij minderjarige leerlingen dient het aanmeldingsformulier te worden ondertekend door ouders of voogd. Het aanmeldingsformulier dient te worden opgestuurd naar postbus 1268, 6460 BG in Kerkrade of afgegeven te worden op de administratie in het Flexiforum( 3e verdieping), Spekhofstraat 15 te Kerkrade.
- Door ondertekening van het aanmeldingsformulier verbindt men zich in de regel tot wederopzegging. Sinds mei 2012 moet men zich weer opnieuw aanmelden voor een nieuw cursusjaar. Het abonnementsysteem is i.v.m. een wetswijziging vervallen.
- Er worden voor een aanmelding van een halve cursus 15 lessen (alleen mogelijk bij cursus van 30 lessen) of korte cursus (bv. 10 lessen) andere tarieven gehanteerd. Kijk voor actuele tarieven op onze tarievenlijst of op onze site www.vaparkstad.nl. Verder vervalt de regel dat twee halve cursussen berekend wordt als een hele cursus. Eventueel omzetten van een ½ naar een hele cursus voor 1 december aangeven.
- Aansluitend op een ½ cursus kan men een aantal lessen bijkopen. Dit kan d.m.v. een leskaart . S.v.p. aanvragen via de administratie of conciërge.
- Tussentijdse aanmelding is mogelijk in overleg met de administratie. Dit hangt samen met eventuele vrije plaatsen op een cursus.
- Door ondertekening van het aanmeldingsformulier geeft de cursist, of diens vertegenwoordiger, toestemming tot gebruik door de Vrije Akademie Parkstad, ten behoeve van public relations-activiteiten, van tijdens lessen of evenementen gemaakte foto en/of video-opnames.
Privacy beleid
De Vrije Akademie gaat op een veilige manier met persoonsgegevens om en respecteert de privacy van betrokkenen. De Vrije Akademie houdt zich hierbij aan de volgende uitgangspunten:
- De Vrije Akademie verwerkt alleen de persoonsgegevens die minimaal noodzakelijk zijn voor het inschrijven van een cursist in de leerlingadministratie die gebruikt wordt voor het maken van facturen en presentielijsten van de cursussen zodat cursisten bereikt kunnen worden voor het communiceren van belangrijke zaken betreffende de cursus waar de cursist zich voor heeft aangemeld.
- De emailadressen worden gebruikt voor het verzenden van de nieuwsbrief van de Vrije Akademie , Indien de cursist deze nieuwsbrief niet wenst te ontvangen kan hij / zij zich direct uitschrijven .
- Persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan nodig is. Het bewaren van persoonsgegevens kan nodig zijn om boekhoudkundige taken goed uit te kunnen oefenen of om wettelijke verplichtingen te kunnen naleven.
- De leerlingadministratie is alleen toegankelijk voor het administratieve personeel van de Vrije Akademie. De gegevens worden niet gedeeld met derden.